Venner på Facebook?

onsdag 19. oktober 2011

Prøver meg litt på Twitter

I øving 3 i faget sosiale medier skal jeg testet ut Twitter. Jeg har tidligere vært borte i Twitter i faget Samarbeidsteknologi, men følte ikke at det var et sted for meg. Kanskje det går bedre denne gangen =)

I oppgave 2 skulle jeg søke opp forskjellige brukere av Twitter og svare på spørsmålene:

 "Hvordan finner du ut hvem disse personene er? Hva står de for?
følger? Hvorfor?"
"Se hvem de følger. Er det relevant for deg å følge noen av de som disse?
 @hpnhansen: Hans-Petter N-Hansen er en mobil teknologimisjonør og jobber  i Gambit Hill & Knowlton og blogger om vår digitale hverdag. Dette fant jeg ut ved å se på profilinformasjonen hans. Der står det også at han er fra Oslo. Ved å se hvem han følger og hva de twitrer kan jeg se at han interesserer seg for data og ved å se hvor mange som følger han i forhold til hvor mange han følger kan jeg se at han er seriøs. Mange av de han følger vil kunne være relevante for meg, fordi det er relevant for utdanningen min og mine interesser.

@ osol: Øyvind Solstad er kommunikasjonsrådgiver for Carat i Oslo og bruker sosiale medier. Han er veldig aktiv og har 15381 tweets i skrivende stund. Han har også en god følger/følgere ratio som tilsier at han er seriøs. Han følger mange studenter og andre som er interessert i det samme som han. Han virker som en jeg bør følge fordi han er eksert i nettopp sosiale medier.

For at noen skal følge noen på twitter tror jeg det er vanligst å følge folk du syns har gode innlegg som du ser gjennom venners stream, hachtags eller retweets. Når noen følger deg, er det veldig vanlig å følge dem tilbake. Det er også noen som får følgere ved hjelp av brandname. Som kjendiser og større selskaper.

Jeg lette etter gode lister sosial medie-folk, men fant ingen veldig gode lister. Slike lister kan hjelpe å filtrere innholdet på Twitter så det er lettere å lete etter det du vil finne.

Twitter fungerer fra omtrent alle platformer hvor du slipper å gå inn på nettsiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar