Venner på Facebook?

onsdag 19. oktober 2011

Ansvarsforhold i sosiale medier

I dette innlegget vil jeg skrive suksesskriterier og fallgruver for bedrifter for å skaffe seg en stor og solid følgerskare og hvilke ansvarsforhold som følger med å være aktiv i sosiale medier. Siden jeg har skrevet et tidligere blogginnlegg om nettopp denne første delen vil jeg bruke det jeg skrev som oppgave i faget "Samarbeidsteknologi" som ligger på bloggen http://gruppe-delta.blogspot.com/.


Suksesskriterier og fallgruver

Det er selvfølgelig mange forskjellige teorier om hva som er beste praksis ved bruk av sosiale medier for en virksomhet, men det er endel tommelfingerregler de fleste er enig i.
Suksesskriterer:
  • Få mange tilhengere uten å mase, men ved å være kreativ.
  • Bruke mediet til å generere idèer, få tilbakemelding og kommunisere med kundene.
  • Ha oversikt over trender hos målgruppen og konkurrenters aktivitet.
  • Oppdatere gjevnlig med saklige og godt formulert innlegg, ikke spam!
  • Bruke mediene til bedre virksomhetens omdømme og til å bygge merkevare.
  • Involvere brukerne og gi de følesen av å ha noe å si for virksomhetens drift.
Kommentar til suksesskriterier: For at en virksomhet skal ha maksimalt utbytte av et sosialt medie er det essensielt at de får seg mange tilhengere, enten det er "likes" på facebook, "Followers"eller følgere på bloggen. Selv om det er ideelt å ha mange tilhengere, er det veldig viktig at tilhengerne du har ikke føler at du maser på dem, noe som vil gi dem et negativt syn på virksomheten. Så det gjelder å være kreativ å få folk til å tipse og innvitere venner uten at de føler at de har blitt mast til å gjøre det.
Sosiale medier er ikke en kanal for enveis kommunikasjon hvor virksomheten bare får kommunisert med kunden, men ikke får noe tilbake (Slik som TV, radio og tidsskrifter). På de sosiale mediene har brukerne i stor grad mulighet til interaktivitet. Og virksomhetene har muligheten til å lytte og overvåke det som blir sagt. Flere mener dette er den viktigste funksjonen ved sosiale medier for en virksomhet. Facebook og blogg er nyttige platformer for å få tilbakemelding på virksomheten, produkter og kampanjer, mens twitter fungerer godt som en plass for inspirasjon fra andre dyktige mennesker og innhenting av annen nyttig informasjon. Det at kundeservice er tilgjengelig fra f.eks facebook gjør at kunde føler det er mindre jobb å ta kontakt og at virksomheten møter kunden.
Kunden/brukeren liker å føle at han er med å forandre noe, virksomheter vil ha stor utbytte av å gi kunden denne følelsen, selv om de tikke nødvendigvis trenger å være sant. Dette kan gjøres ved å spørre spørsmål, man vet kunden vil svare det en har tenkt å gjøre.


Fallgruver:

  • Ikke være obs på retningslinjer og lovgivning.
  • Fokusere for mye på salg gjennom sosiale medier.
  • Være inaktiv over lengere perioder.
  • Presse informasjon og reklame på brukere.
  • Legge for mye informasjon på nettet (Konkurrenter kan plukke opp virksomhetshemmeligheter).
Kommentar til fallgruver: Det er fort gjort å bryte retningslinjer og lover for bruk av sosiale medier, om man ikke har gjennomgått dem innledingsvis. Dette kan føre til utestengelse, dårlig publisitet og i noen tilfeller juridiske sanksjoner.
Den vanligste feilen virksomheter gjør er å fokusere for mye på markedsføring og direkte fremming av salg. Dette gjør at brukeren blir lei og virksomheten kan gå glipp av mange av de andre mulighetene sosiale medier byr på.
Det er lurt av virksomheter å legge ut informasjon om seg selv på de sosiale mediene så brukerne kan bli kjent med virksomheten og få innblikk i hva de gjør, men det fins en grense for hvor mye informasjon det er lurt å legge på nett. Det er viktig å huske at konkurrenter også kan lese det som blir skrevet.

Ansvarsforhold:
En bedrift som velger å være aktiv i sosiale medier har et vist ansvar. Det er ikke alle som velger å følge de etiske rettningslinjene, men en bedrift som ikke tar ansvar vil neppe ha god effekt av sin deltagelse. Det mest omtalte og kanskje viktigste ansvaret i sosiale medier er personvern. Bedrifter er etisk ansvarlig for å ta hensyn til personsenestive opplysninger og respekt for opphavsrett til bilder og videoer. Selv om det ikke foreligger noen taushetserklering på facebook er bedriftene etisk forpliket til å holde kundenes personlig kommunikasjon og informasjon for seg selv. I tillegg til disse punktene er det forventet at bedrifter opptrer ydmykt og viser respekt og hensyn.
Det har også vist seg at det har blitt et større sosialt ansvar på bedriftene gjennom de sosiale mediene, det er nå veldig vanlig og forventet at bedrifter skal gi oppmerksomhet og vise sympati til katastrofer og tragedier lokakt, nasjonalt og globalt. Det er også en trend at bedriftene viser sosialt ansvar ved å donere penger gjennom aktiviteter på facebook.

5 kommentarer:

  1. Etter å ha surfet meg gjennom flere blogginnlegg om akkurat dette temaet, har jeg lagt merke til at det er svært liten variasjon i innleggene rent innholdsmessig. Med dette mener jeg at det ser ut til at de fleste er enige om hva en bedrift bør og ikke bør gjøre for å skaffe seg et publikum. Slikt sett er det litt besynderlig hvor ofte man til tross for dette ser bedrifter synde på de punktene du lister opp her.

    Et fint og strukturert innlegg, fortsett sånn! :)

    SvarSlett
  2. Hei :)

    Først vil jeg si at jeg syntes punktene dine på suksesskriterier var svært gode! Mye der som jeg ikke har tenkt over. Og det du påpeker med de positive sidene ved at sosiale medier er toveis-kommunikasjon var veldig vesentlige - Bra!

    Syntes du gjennom hele innlegget har fått med veldig mye bra! Godt jobba! :)

    SvarSlett
  3. Det virker som om du har fått med deg veldig mye bra og relevant for oppgaven. Spesielt delen med ansvarsforhold forklarte godt hva du mener om det.

    SvarSlett
  4. Liker at du har satt opp punkter for suksesskriterier og fallgruver, for deretter å kommentere punktene. Det gjør at det blir oversiktlig :-)
    Det du har skrevet om ansvarsforhold er også veldig bra. Mye god informasjon om det etiske ansvaret bedrifter i sosiale medier vil ha!

    SvarSlett
  5. Enig i at innholdet ikke varierer så mye fra de ulike bloggpostene våre, men kjempebra lay out og struktur! Du har også selvfølgelig noen gode tips i teksten.

    SvarSlett