Venner på Facebook?

søndag 13. november 2011

Testing av Google Analytics

Screenshot av GA
Jeg har de siste dagene tatt i bruk Googles gratisverktøy Google Analytics som er et vektøy for å måle trafikk på nettsider. Jeg valgte å måte trafikken på denne bloggen og la ut link til siden på Facebook for å generere mer trafikk. Det har vært morsomt å se informasjonen om de som har trykket seg inn på siden og hvor lenge de har vært her. Jeg vil i dette blogginnlegget skrive litt om funksjonaliteten og mulighetene i Google Analytics og så komme med forslag til hva man kan bruke denne informasjonen til.

Funksjoner i Google Analytics
I all hovedsak gir GA informasjon om hvor mange besøk siden din har hatt, informasjon om de besøkende og informasjon om besøkene deres.

Når det gjelder antall besøk kan du få informasjon om: Antall besøkene totalt, antall nye besøkende, antall besøk på hver side, besøk i tidsperioder og antall målt opp mot andre sider.

Når det gjelder informasjon om de besøkende kan du få informasjon om: Geografisk posisjon, språk, nettleser de bruker, om de bruker data, nettbrett eller smart-telefon, hvilken host de har, operativsystem, skjermoppløsning, skjermfarger, flash-versjon, javasupport eller ikke.

Når det gjelder informasjon om besøkende deres får du informasjon om: Hvor lange de har vært på siden, antall undersider de har vært på, hvor de har valgt å forlate bloggen, når de har besøkt og hvor de har kommet til siden fra.

I tillegg til å få denne informasjonen kan GA brukes til å sette opp mål for de forskjellige målingsverdiene og få tilbakemelding om måloppnåelse. Dette fikk jeg ikke prøvd ut i praksis, men ser for meg at det kan være ganske enkelt å bruke og blir så avansert som du vil ha det. Det kan for eksempel være at du har målsetning om å ha 100 lesere på siden hver dag eller at du har et mål om at leserne skal være på siden i over 5 minutter i gjennomsnitt.

For bruker som har sider som har annonser eller transaksjoner, har GA funksjoner for å regne ut inntekter og gi informasjon om hva som selgse, hvor mange % som kjøper noe og gjennomsnittlig orderverdi.

Hva kan en bedrift bruke denne informasjonen til?
Informasjonen man får fra GA vil være veldig nyttig for en bedrift med som har en blogg eller nettside de ønsker og satse på. Ved å bruke GA kan de segmentere de gjestene de har på siden/bloggen sin og se hos hvilke segmenter de gjør det best og hvilke markedsføringstiltak og kanaler som genererer mest trafikk på siden/bloggen.

Ved å se hvor mange besøkende de har på de forskjellige dagene kan bedriften prøve å se mønstere og hva som er årsaken til variasjonen. Dette kan f.eks vise at en kampanje de har kjørt har fungert ved at det har vært mange besøkende etter kampanjen startet eller vise at negativ omtale i avisen reduserte antallet besøkende dagene etter.

Ved å se hvilke sider som har flest lesere vil de se hva som appelerer til målgruppen. Ved å sammenligne trafikk med andre sider (f.eks konkurrenter) vil de se hvordan de ligger ann i markedet.

Informasjonen om leserne vil gi bedriften bedre innsyn i hvem som besøker siden deres. De vil også se hvordan folk kommer seg til siden. Det kan være interessant for en resturantkjede å vite hvor leserne kommer fra. Kanskje finner de ut at de bør endre den geografiske satsingen deres. Det vil også være interessant for et nettbutikk og vite at 50% av leserne kommer fra lenker på facebook, selv om de har satset dobbelt så mye på twitter.

Det å vite hvor lenge leserne har vært inne på de forskjellige sidene og hvor mange forskjellige sider de har besøkt, vil gi en veldig klar tilbakemelding på om leserne syns bedriftens innlegg var interessante og om de fikk lyst til å sjekke ut flere innlegg. Om gjennomsnittstiden på besøkene er korte, er kanskje innleggende for kjedlige og lange, og bør gjøres mer spennede med mer bilder, grafer og videoer.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar