Venner på Facebook?

fredag 11. november 2011

Måling av sosiale medier

Når man skal gjøre noe er det vanlig og lurt å sette seg mål for handlingen/satsingen. Disse målene viser hvilken status man vil ha etter fullført handling/satsing, mens en strategi legges for å vite hvordan man skal nå disse målene. Altså veien til den statusen du vil oppnå. For å vite i hvilken grad man har oppnådd målene sine trenger man målbare resultater og informasjon om disse resultatene. Ved å vite hvordan man har nådd satte mål, kan man få en indikasjon på om det du har gjort er riktig eller om du kanskje må justere eller skifte strategi. Jo mer forskjellig, nøyaktig og detaljert du måler, jo bedre utgangspunkt har du for å vite hva som gjorde at du kom nærmere eller lenger ifra målet ditt.

Når det kommer til målingen av satsing på sosiale medier kan det ofte være litt vanskelig å måle effekten på tradisjonell måte. Det er vanskelig å se direkte hvilke handlinger som øker omsetningen eller hvordan en Facebookside bedrer folkets syn på bedriften. Man må derfor tenke litt annerledes når man skal måle i sosiale medier.Den moderne teknologien har den fordelen for bedrifter at det er gode muligheter for å samle store mengder med data og man kan måle enormt mye, veldig detaljert.I dette blogginnlegget vil jeg si min mening om hvilket utbytte bedrifter vil ha av måling i sosiale medier og hva som bør og kan måles. Det er veldig mange verktøy/applikasjoner som kan brukes for å måle forskjellig aktivitet på sosiale medier. Et av de er Twitter Counter som jeg har skrevet et eget innlegg om tidligere.


Hva kan måles og hvorfor?
Det er enorme muligheter for hva som kan måles og også veldig mange forskjellige ting man kan gjøre med måleresultatene. Jeg vil derfor dele opp målemulighetene opp i de 3 mest aktuelle sosiale mediene; Facebook, Twitter og Blogg.



Måling av "likere"/"følgere"(Facebook,Twitter og Blogg): En bedrift vil som oftest ha en "side" for sin bedrift og sine tjenester og produkter på facebook og en blogg og en twitterkonto. Det finnes noen som har en egen side/konto for produktene og tjenestene sine, men dette er som oftest de større selskapene. Det enkleste måten å måle om en side er vellykket er å se hvor mange folk som "liker"/"følger" siden/brukeren/bloggen. Dette vises uten måleinstrumeter ved å bare gå inn på siden/profilen/bloggen, men for å vite hvordan man skal få enda flere "likere"/"følgere" må man vite hva som trigget "liker"/"følger" handlingen hos brukeren. Dette kan finnes ved å måle når "likerne"/"følgerne" har kommet, for så og sammenligne dette opp mot aktiviteter og hendelser i denne perioden og prøve å dra paralleller. Dette kan f.eks være at et spesielt innlegg med video ble lagt ut samme dagen som det kom rekord mange nye "likere" på Facebook siden. Bedriften vet da at det er stor sannsynlighet for at slike videoer er en god måte å nå ut til folk. Man får på denne måten en tilbakemelding på hvor godt et innlegg eller eksterne hendelser har fungert for bedrifen i tillegg til brukerenes aktivitet på siden din (innlegg, kommentarer og innlegg-/kommentar-"likes"). Denne måten å måle på kan du også bruke på konkurrentene dine og hente tips derifra eller sammenligne med egne ressulateter.

Måling av kundeservice (Twitter og Facebook): Det blir mer og mer vanlig å bruke sosiale medier til kundeservice. De mest bruke platformene for dette er Twitter og Facebook. Det kan være vanskelig å måle hvor fornøyd kundene er med kundeservicen, men det er flere typer statestikk man kan hente som kan gi gode indikasjoner på dette. En viktig faktor for vellykket kundeservice er raskt svar, det vil derfor være veldig nyttig å vite hvor rask bedriften er til å svare på spørsmål fra kundene. Dette kan vises som gjennomsnittstid på svar eller prosentandel som ble svart innen en viss tid. Dette kan bedriften bruke for å se om strategien deres fungerer tilfredstillende og om de har satt av nok ressurser til dette. For å bedre disse måleressultatene vil det være veldig nyttig å ha en måling på når spørsmålene kommer. Om 80% av spørsmål  kommer om kvelden er det lite hensiktmessig og kun ha folk på jobb 8.00 til 17.00. Det vil også være nyttig å måle om de man har vært i kommunikasjon med har omtalt, delt eller kommentert bedriften i ettertid. Om flere av kundene som skriver inn til kundeservice blir så fornøyde at de skriver possitve poster til vennene sine om dette vil det ha veldig positiv effekt for bedriften og vil være en indikasjon på at satsingen på kundeservice har vært lur.

Måling av brukeraktivitet (Blogg, Facebook og Twitter): Antall "likere"/"følgere" er ikke et absolutt mål på en bedrifts suksess i sosiale medier. Det er viktig å ha de rette "likerne"/"følgerne". Dette kan man få en indikasjon på ved å måle aktiviteten til disse brukerne. Altså om de er aktive i diskusjoner, svarer på spørsmål eller kommenterer bedriftens innlegg. Det er ikke bare brukerne som "liker"/"følger" deg sin aktivitet som er viktig. I blogger er det ikke i like stor grad vanlig å "følge" på samme måten som på Facebook og Twitter. Nøkkeltallet på en bloggs suksess er antall lesere. Det vil da være veldig nyttig å vite hvordan disse leserne har komme seg til bloggen din. Eksempler på veier til en blogg er: Facebook-link, Twitter-link, link fra en annen blogg/nettside eller direkte. Ved å se hvor leserene kommer fra kan man se hvilke kanaler som fungerer bra og også hvilke markedsføringsteknikker som fungerer hvor. Man kan også måle hvor lenge leserne har vært inne på blogg-innlegg, noe som kan gi en indikasjon på hvor interessant de syns det var. Bedriftene med blogg kan også bruke verktøy som Google Analytics til å se hvor brukerne kommer er geografisk. Dette kan være nyttig for bedrifter med tanke på segmentering. Andre aktiviteteter man kan måle er kommentarer og "likes" på innlegg på Facebook siden, @mentions og re-tweets på twitter innlegg og "delinger" av Facebookinnlegg og blogginnlegg. Dette gir bedriften en tilbakemelding på det de deler og verdien av "likere"/"følgere". Det kan også være påvirket/trigget av andre markedsføringssatsinger eller ekstern publisitet/omtale som bedriften kan se effekten av ved å se på måleresualtetene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar